maca koren prasok

Čo všetko ste chceli vedieť o maca a nemali ste sa koho spýtať (časť I.)

Maca (Lepidium meyenii)

(Základné výhody / Efekty / Fakty a informácie)

[xyz-ihs snippet=”pop-up”]Maca je bežný a triviálny názov pre rastlinu Lepidium meyenii. Koreň maca sa podobá kvake, alebo okrúhlici. Maca sa rozdeľuje do kategórií na základe farby koreňa, ktorá môže byť červená, čierna, ružová alebo žltá. Rastlina sa k nám rozšírila z Peru a tradične sa používala aj ako afrodiziakum, ktoré má účinok na obe pohlavia. Neobsahuje a nepôsobí cez hormóny, nezvyšuje testosterón, ba ani estrogén. V prípade mužov, ktorí užívali koreň maca sa pozorovalo zvýšenie produkcie spermií. Tiež sa zdá, že pomáha bojovať proti hypertrofii prostaty. Predbežný výskum tiež ukazuje, že maca môže chrániť mozog pred poškodením, zlepšovať zdravie kostí a kognitívne schopnosti u zdravých ľudí.

Na určenie všetkých benefitov a účinkov maca sú potrebné ďalšie výskumy.

Vzhľadom k tomu, že väčšina výskumov týkajúcich sa maca pochádza z Peru, určite potrvá ešte nejakú dobu, kým sa výsledky potvrdia aj replikovanými štúdiami z iných regiónov. Táto rastlina je dôležitým vývozným artiklom pre ekonomiku Peru a zvykne sa nazývať aj peruánsky ženšen.

Je potrebné zapamätať si, že:

  • koreň maca môže zvýšiť sexuálnu túžbu, ale inak nepôsobí stimulujúco.
  • koreň maca má veľmi výraznú chuť, a preto sa odporúča konzumovať skôr v  podobe kapslí, alebo extraktu

Maca sa tradične využíva ako afrodiziakum, ale hlavne ako potravinársky produkt. Štandardne sa odporúča dávkovať v množstve 1500 až 3000 mg sušeného koreňa.

Ďalšie informácie o Maca nájdete aj v eshope Zelený život. Klik sem >>

Konzumovať sa môže priamy koreň alebo extrakt. Prípravky z tejto rastliny smieme užívať denne, no nie ako náhradu stravy.

1. Zdroje a zloženie maca

1.1. Zdroje maca

Ako sme už spomínali, maca je pomenovanie, ktoré odkazuje na rastlinu Lepidium meyenii (rodu Lepimedium a čeľade Brassicaceae – kapustovité). Sem patrí aj brokolica, karfiol, kel a horčica. Rastliny najviac príbuzné s maca sú repka, horčica, okrúhlica,  kapusta, potočnica a žerucha. Maca patrí k tradične používaným ľudovým liekom na podporu vitality a plodnosti v andskom regióne Peru (u oboch pohlaví, ale aj u zvierat). Niekedy je označovaná ako peruánsky ženšen, aj keď sa vôbec nepodobá na rastliny Panax ginseng (Ženšen ázijský) a im podobné. Maca sa pôvodne pestovala výhradne v andskom regióne Peru v nadmorskej výške až do 4500 m nad hladinou mora. K svojmu rastu potrebuje vietor, zimu a dostatok slnečného žiarenia. Rekapitulácia: Maca sa pôvodne pestovala iba v jednej výškovej oblasti Peru, kde sa tradične používa na zvýšenie plodnosti. Patrí do čeľade rastlín ako brokolica a iná kapustovitá zelenina.

1.1.1. Spracovanie maca

V potravinárstve sa využíva vysušený koreň maca, pričom požitie 20 g koreňa denne po dobu dvoch rokov nevykazuje žiadne vedľajšie účinky na spotrebiteľa. Maca sa často varí a pije ako džús. Ak je totiž uskladnená ako sušený maca koreň, po čase sa veľmi ťažko hryzie. V modernej dobe sa komerčne ponúkajú skôr maca tablety, prášok alebo extrakt. Sušená prírodná maca (nie doplnky z nej) obsahuje:

  • 10,4 % vody, pokiaľ nie je uvedené po dehydrovaní iné množstvo
  • 10,2 – 16 % bielkovín, s malým obsahom sarkosinu (0.70mg / 100 g)
  • 59 % uhľohydrátov
  • 2,2 % lipidov (z toho 40,1 % sú nasýtené a 52,7 % nenasýtené tuky)
  • 8,5 % vlákniny
  • z minerálov obsahuje vápnik (150 mg/ 100 g), meď (5.9 mg/ 100 g), zinok (3.8 mg/ 100 g) a draslík (2050 mg/ 100 g), pričom celkový obsah popola v sušine je 4,6 %
  • z vitamínov obsahuje vitamín C (8 mg/ 100 g), riboflavín (0,65 mg/ 100 g) a tiamín (0,28 mg/ 100 g)
  • fenolové zlúčeniny (okolo 5.5 – 7.6 mg/ g)
  • 53 aromatických olejov, pričom najväčšie zastúpenie má fenyl acetonitril (až 85,9 %)
Rekapitulácia: Z maca rastliny sa väčšinou používa (a spracováva) koreň (podzemok). V tejto časti rastliny, ktorá má pevnú štruktúru, prevažujú uhľohydráty a vlákniny.

1.1.2. Niekoľko druhov maca

Existuje viac ako 13 rôznych druhov (pričom všetky sa označujú ako Lepidium meyenii). Líšia sa hlavne farbou, podľa kultivaru sa vyskytujú od bielej až po čiernu, no najbežnejšia je žltá, ktorá je komerčne najviac žiadaná. Druhy sú pomenované v dôsledku sfarbenia podzemku, ktorý je viditeľne odlišný. Jednotlivé varianty sa niekedy označujú ako ekotypy maca.V porovnávacích štúdiách vykazuje čierna maca vyššiu schopnosť neuroochrany ako žltá alebo červená, má taktiež najväčší prínos k spermatogenéze. Červená maca, na rozdiel od čiernej alebo žltej, môže dopomáhať k zmenšovaniu prostaty.

Rekapitulácia: Rôzne druhy maca určujeme podľa sfarbenia podzemku, pričom sú z veľkej časti podobné, no vykazujú určité špecifické vlastnosti.

pohorie

1.2. Zloženie maca

Maca obsahuje:

  • macaridine a maca alkaloidy, ktoré sú špecifické len pre maca
  • macaeny, ktoré sú špecifické nenasýtené mastné kyseliny (vyskytujúce sa len v maca)
  • macamidy, čo sú amínové deriváty macaenov, ktorými sú napríklad n-benzylhexadecanamid a n-benzyloctadecanamid (v rozsahu 0,0016 až 0,0123 % sušiny – nízky obsah)
  • lepidin A a B, dve imidazolové alkaloidy s názvom 1,3 – dibenzyl – 4,5 -dimethylimidazolchlorid a 1,3 – dibenzyl – 2,4,5 – trimethylimidazol chlorid
  • glukozinoláty, ako glucoalyssin (0,6 – 0,9 % z celkového glukozinolátu), glucosinalbin (0,02 – 0,028 % z celkového glukozinolátu), glucobrassicanapin, glucobrassicin, glucoaubrietin (alebo glucolimnathin v množstve 6 – 6,2 % celkového glukozinolátu), 4 – methoxyglucobrassicin, glucotropaeolin (80 – 90 % z celkového glukozinolátu) a benzyl glukozinolátov (7,01 – 17,5 mg/ 100 g červenej maca sušiny).
  • 7 alkamidov
  • methyltetrahydro-β-karbolínové molekuly, ako sú MTCA v butanolickej frakcii
  • beta-sitosterol
Rekapitulácia: Alkaloid známy ako macaridine sa považuje za najviac bioaktívny (spolu s glukonizolátmi). Macaen mastné kyseliny sa nachádzajú len v maca, ale ich obsah (spolu s ich derivátmi macamidami) je asi veľmi nízky na to, aby mohli patriť medzi hlavné bioaktívne látky tejto rastliny.  Zatiaľ nie je presne dokázané, ktoré zložky maca majú najvyšší podiel na jej schopnostiach. Práve preto sú potrebné ďalšie a podrobnejšie štúdie.

1.3. Gelatinizovaná maca

Gelatinizovaná maca vzniká procesom známym ako škrobová želatinizácia, pri ktorom sa maca prášok nahrieva vo vode, a tak vytvára polyméry v roztoku. Tvrdí sa, že táto forma je potrebná k zvýšeniu stráviteľnosti a biologickej dostupnosti maca v porovnaní so surovým práškom. Momentálne neexistujú žiadne štúdie, ktoré by sa zaoberali vplyvom tohto procesu na aktivitu maca. Imunitné účinky maca by mohli byť spojené práve s obsahom sacharidov (bioaktívne sacharidy vykazujú mnoho pozitívnych účinkov na imunitu, ako je to v prípade napr. Ganoderma lucidum a Astragalus mambranaceus).

Rekapitulácia: Gelatinizovaná maca je populárna forma, o ktorej sa ale nevie (nemáme k dispozícií odbornú štúdiu), či vplýva nejakým spôsobom na aktivitu alebo stráviteľnosť.

2. Maca a neurológia

žena22.1. Maca ako afrodiziakum

Štúdia, ktorá sa zaoberá tým, či existuje korelácia medzi hormónmi a afrodiziakálnym účinkom maca, nedokázala nájsť žiaden vzťah medzi nimi, aj keď maca afrodiziakálny účinok preukázateľne mala. Podľa ďalšej štúdie môžu byť v tomto prípade aktívne zložky práve macamidy, deriváty mastných kyselín špecifických pre maca.

Rekapitulácia: Mechanizmus afrodiziálnych účinkov maca je nezávislý od stimulácie k zvýšenej tvorbe hormónov (testosterón, estrogén, luteinizačný hormón a podobne).

Iná štúdia na krysách skúmala krátkodobé a dlhodobé účinky maca pri jej dlhodobom podávaní. Zistilo sa, že krátkodobé podávanie (jednorazová dávka podávaná počas prvých 7 dní) malo u potkanov mužského pohlavia nízky účinok na ich sexuálne správanie. Pri dlhodobom podávaní (30 dní) nebola spozorovaná najmenšia zmena, ale na druhej strane, u potkanov sa pri zvýšenej dávke neprejavila žiadna excitovanosť, teda  nepokoj, úzkosť, ba ani nadmerný pohyb.

U inak zdravých mužov, ktorí požívali 1,5 g alebo 3 g maca denne ako afrodiziakum, sa ich sexuálna aktivita zvýšila o 24,4 %, 40 % a 42,2 % (v štvrtom, ôsmom a dvanástom týždni). Táto štúdia zaznamenala afrodiziakálny účinok aj v prípade placeba (16,6 %), ale len v 4. týždni, tento efekt sa sa už neopakoval v 8. a 12. týždni. Afrodiziakálny efekt, ktorý sa prejavil ako nárast dyadickej, teda sexuálnej túžby voči ostatným (a nie potreba sebaukájania), pozorovala aj skupina aktívnych športovcov, ktorí boli inak zdraví, a to po užívaní 2 g maca extraktu po dobu dvoch týždňov.

Pri výskume na mužoch s miernou erektilnou dysfunkciou brala časť mužov 2400 mg maca a druhá časť užívala len placebo. U oboch skupín došlo k výraznému zlepšeniu skóre na IIEF-5 (ratingovej stupnici erektilnej dysfunkcie), ale stupeň zvýšenia u užívateľov maca bol výrazne vyšší než u tých, ktorí užívali len placebo.

Taktiež bola vykonaná štúdia na ambulantných pacientoch, ktorí trpeli sexuálnou dysfunkciou vyvolanou antidepresívami, teda liekmi proti depresii. Skupina (sedemnásť žien a traja muži) užívala maca koreň v dávke 1,5 g alebo 3 g denne. Po dvanástich týždňoch sa dalo poznamenať, že podľa MGH-SFQ a ASEX dotazníkov došlo u nich k výraznému zlepšeniu. Bolo pozorované zvýšenia libida u oboch skupín, no u skupiny s vyššou dávkou maca bol tento efekt výraznejší.

2.2. Maca a jej účinok pri úzkosti a depresii

Testu núteného plávania boli podrobené samice myší, ktorým sa podávala maca v množstve 1g/ kg. Spočiatku sa u nich prejavil depresívny stav, kedy zostali stáť nehybne na vode, no postupne sa rozhýbali. Po podaní maca sa čas ich nehybnosti podstatne skrátil, a to o 76,4 až po 87,4 % z východiskovej hodnoty. Táto štúdia tiež poznamenáva, že hoci žltá a červená maca pôsobí antidepresívne, čierna maca je ešte o niečo účinnejšia. Ďalšia krysia štúdia  pozorovala anxiolytické účinky (odstraňujúce pocit tiesne, úzkosti) v takzvanom EPM teste. Zaznamenané boli podobné výsledky ako pri plávaní. U žien po menopauze, ktoré požívali 3,5 g maca denne po dobu šesť týždňov sa pozorovalo zníženie depresie a úzkosti na základe porovnania s príslušnými podstupnicami na Greene Climacteric Scale („Klimakterická škála“ podľa Dr. Greene ).

Rekapitulácia: Štúdie na ľuďoch sú zmiešané, no dokazujú, že maca môže pomôcť pri úzkosti a depresii za predpokladu, že už existuje stres vyvolávajúci stav.

2.3. Maca a jej účinok na pamäť a poznanie; jej ochranné účinky na nervové bunky

Porovnávacia štúdia na samiciach potkanov (s použitím 1 g/ kg červenej, žltej a čiernej maca) ukázala zlepšenie kognitívnych funkcii, na základe jednoduchého testu, u všetkých troch foriem maca, aj keď čierna maca mala výrazne lepšie účinky ako ostatné varianty. Taktiež sa zistili mierne neuroprotektívne účinky proti zhoršovaniu pamäti vyvolanej skopolamínom. Testovanie, počas ktorého boli podávané rôzne perorálne dávky (0,125, 0,25, 0,5 a 1 g/ kg) čiernej maca v modeli alkoholom podnietenej poruchy pamäti počas 28 dní, ukázalo, že všetky dávky čiernej maca boli schopné zastaviť zvýšenie únikovej latencie (čas potrebný pre myši na nájdenie cesty z bludiska).

Rekapitulácia: Užívanie maca ukazuje trendy zlepšenia pamäte a pozorovania u inak normálnych potkanov, no toto zlepšenie nie je príliš významné a jeho mechanizmy sú zatiaľ neznáme. Zdá sa, že maca je možným neuroprotektívnym činidlom, pričom čierna maca má výraznejšie neuroprotektívne schopnosti ako ostatné ekotypy maca, no v súčasnej dobe nie je známe, prečo je tomu tak.

 

Ďalšie informácie o Maca nájdete aj v eshope Zelený život. Klik sem >>

 

Zdroj:

http://examine.com/supplements/Maca/

Foto:

© Marek Uliasz | Dreamstime.com

Obrázok s povolením Arvind Balaraman dostupný na FreeDigitalPhotos.net

 

Páči sa Vám článok? Pokojne ho zdieľajte...Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterEmail this to someone

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *